سخن مدیر عامل

 

 

 

 

بسیاری از مردم از سال 85 تاکنون با آغاز اجرای طرح واگذاری سهام عدالت نه تنها سودی از این سهام دریافت نکرده اند بلکه حتی نام برخی ثبت نشده است، به هر حال مسئولان استان از پایان اجرای این طرح خبر می دهند.نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان در گفت وگو با «خراسان جنوبی»، با بیان این که واگذاری سهام عدالت در دولت نهم و دهم شروع شده و پایان پذیرفته است، گفت: با وجود برخوردار نشدن همه مردم از این سهام به این شکل در دولت جدید واگذاری انجام نخواهد شد و دولت فقط به فرآیند تکمیل خصوصی سازی کمک خواهد کرد. به گفته «سجادی»، پیرو سیاست های کلی اصل 44 و ابلاغیه مقام معظم رهبری و بالا بردن سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی و... در سال 85 همزمان در 365 شهرستان کشور شرکت های تعاونی سهام عدالت به منظور توزیع سهام شکل گرفت. وی افزود: به طور کلی در ابتدای توزیع سهام عدالت قرار بود سود حاصل از سهام عدالت به 3 قسمت یعنی یک بخش به سهامدار، بخشی به حساب خزانه دارایی کل بابت تسویه بدهی سهامدار و یک بخش هم برای سرمایه گذاری و هزینه های شرکت ها تقسیم شود.به گفته وی،از سال 87 بنابر تبصره یک ماده 100 قانون برنامه پنجم توسعه کشور مقرر شد تا سقف سررسید کامل بدهی سهامداران از ناحیه سود سهام هیچ گونه پرداختی به سهامداران عدالت انجام نشود و تمام سود حاصل از سهام عدالت به حساب خزانه بابت بدهی سهام واریز و پس از مستهلک شدن سهام واگذاری کامل انجام شود و سهام قابلیت خرید و فروش پیدا کند ولی مرداد امسال در جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در ماده 35 قانون فراهم شدن زمینه ورود شرکت های سهام عدالت استانی به بازار سرمایه، معاملاتی شدن سهام عدالت با رویکرد حفظ حقوق سهامداران، ثبات و تداوم بازار سرمایه و رشد پایدار ارزش سبد سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت مصوب شد. نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان، اضافه کرد: در این پروسه به طور معمول سهامی که به مردم واگذار شده است سودده بوده و مربوط به کارخانه ها، معادن، بانک ها و بیمه های دولتی مشمول اصل 44 است.وی ادامه داد: خراسان جنوبی از این مقوله مستثناست چون دارای معادن یا کارخانه ها و صنایع مشمول این قانون نبوده بنابراین مشمول واگذاری نشده است. به گفته وی، در صورت اجرای درست این طرح علاوه بر برخورداری تمام مردم از سهام عدالت، با ترویج فرهنگ سهامداری و آموزش همگانی، مردم به سمت سرمایه گذاری در بازار سرمایه تشویق می شوند ولی به دلایل مختلفی آن چه از نام سهام بر می آید، محقق نشد.

 

بدبینی و خوش بینی برخی از سهامداران

«سجادی» با بیان این که توزیع سود و سهام به صورت فعلی برخی را خوش بین و برخی از مردم و سهامداران را به این طرح بدبین کرده است، اظهار امیدواری کرد: با تکمیل طرح، مطالعه و تحقیق روی کاستی ها و بررسی نقاط قوت و ضعف بتوان زمینه تحقق اهداف طرح را فراهم کرد. وی افزود: در مجموع وسعت و گستردگی طرح و شمول و تنوع شرکت های واگذار شده و سهامداران در سنین و گروه های مختلف مشکلات عدیده ای را در اجرای این طرح به دنبال داشته و واگذاری به آن شکلی که باید و شاید انجام نشده است. وی اضافه کرد: شرکت ها نیز در برگزاری مجامع عمومی و افزایش سرمایه خود بنابر مبهم بودن سهام و دارایی ها دچار مشکل هستند ولی در مجموع با همت مسئولان مربوط و همدلی مدیران تعاونی های استان این طرح با تمام موانع و مشکلات در خراسان جنوبی به بهترین نحو و با بیشترین میزان سهامداری به نسبت جمعیت استان انجام شده است و مراحل پایانی خود را سپری می کند.

 

فراهم شدن زمینه خرید و فروش سهام

به گفته وی، شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت که از مجموع 7 تعاونی شهرستانی تشکیل شده نیز تمام مراحل ورود به بازار سرمایه را گذرانده است و در حال حاضر فعالیت های مفید و موثری برای همه مشمولان طرح از طریق این شرکت در استان انجام داده و آماده اجرای کامل طرح از جمله فراهم کردن امکانات برای خرید و فروش سهام مردم است. وی که مسئولیت شرکت تعاونی سهام عدالت شهرستان فردوس و بشرویه را نیز بر عهده دارد، با اشاره به آغاز فعالیت این شرکت در سال 1385 با ثبت نام از 3 دهک اول جامعه شامل مددجویان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان بدون شغل با ظرفیت 9 هزار و 961 سهامدار گفت: پس از 13 مرحله ثبت نام تعداد سهامداران این شرکت در فردوس و بشرویه به 62 هزار و 597 نفر رسیده است. وی با بیان این که در مجموع بیش از 90 درصد جمعیت این شهرستان سهامدار شده اند، افزود: آخرین مرحله واگذاری کارگران ساختمانی هستند که به دلیل مهاجرت یا بازگشت به زادگاهشان و ارائه نکردن نشانی و آدرس مشخص و دقیق در فرم ثبت نام هنوز دعوت نامه های این افراد توزیع نشده است. «سجادی» با بیان این که این برنامه تا سال 87 ادامه داشت، افزود: بر این اساس سال 85 به ازای هر9 هزار و 961 نفر مشمول طرح400 هزار ریال سود پرداخت شد و سال 86 نیز علاوه بر این گروه به 6 هزار و 500 نفر از روستاییان و عشایر به همراه کارکنان دولت اعم از شاغل و بازنشسته، نظامی، انتظامی، کشوری و لشکری نیز سود پرداخت شد. وی سود هر یک از روستاییان و مددجویان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل را 800 هزار ریال و بقیه یعنی کارکنان دولت را 400 هزار ریال اعلام کرد.

سهام عدالت را می توان تشبیه کرد به یک نهال’‘   آیا شما از یک نهال کوچک  توقع سایه سنگین  شاخ وبرگ ومیوه فراوان دارید ، مسلمآ اینطورنیست بگذاریم این سرمایه آینده ما و خانواده مسیر رشد خود را طی کرده وبرای سالهای آتی بتوانیم به عنوان یک سرمایه و دارایی نیکو به آن تکیه کنیم .لازم است بدانیم دولت محترم بهترین و ارزنده ترین صنایع و معادن سود آور خود را به این شکل به مردم واگذار نموده است ، وبزودی شرکتهای سهام عدالت استانی وارد بورس و فرابورس شده و عملآ معاملات سهام عدالت جنبه رسمی پیدا کرده و انشاءالله بزودی و با کمی تحمل سهامداران و عدم اصرار بر توزیع سود و باهمت دولت و مجلس محترم این سهام آزاد و قابل خرید و فروش شده ومردم سرمایه های اندک خود را اختصاص به معاملات سهام و افزایش سهام ودرنتیجه سودوسرمایه گذاری مطمئن سوق دهند که همانا این یکی از اهداف سهام عدالت است

 باتوجه به اینکه نماینده دولت در مجامع شرکت‌هایی که سهامداران آنها دارندگان سهام عدالت بوده‌اند اصرار بر تقسیم هر چه بیشتر سود داشته‌اند لذا تصور شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس از سهام عدالت این است که سهام عدالت عامل بازدارنده افزایش سرمایه نقدی، ‌رشد و توسعه و سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها می‌باشد

 

 

.

با عنایت به اینکه حدود 80 درصد از فعالیت‌های اقتصادی در اختیار دولت بوده و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و سهام عدالت در واقع قصد کاهش این میزان را دارد باید اعلام نمود بنگاهی که در بازار خرید و فروش انحصار دارد به شدت در بهره‌وری ضعیف خواهد بود اما در بخش خصوصی بهره‌وری در تناسب با افزایش دستمزد صورت می‌پذیرد و قیمت‌گذاری به گونه‌ای انجام شده که مازاد ایجاد می‌گردد که این علاوه بر هزینه تمام شده است. دولت در بازار فروش از این مزیت استفاده نمی‌کند و با کاهش قیمت عملا بخش‌های تولیدی را از تحرک و پویایی بازمی‌دارد.

منظور از خصوصی‌سازی باید این باشد که ضوابطی ایجاد گردد تا بر اساس آن رقابت صورت پذیرد و بدون بسترسازی مطمئن یک خصوصی سازی مطلوب نخواهیم داشت؛ بسترسازی مطمئن نیاز به تقویت بخش خصوصی عمق لازم دادن به بورس و استفاده از سرمایه برای تولید ثروت خواهد داشت.

لذا دارندگان سهام عدالت و در واقع سهامداران اصلی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید اطلاع کافی از قیمت واقعی سهامی که در اختیار دارند داشته باشند، همچنین زمینه برای خرید و فروش سهام واگذار شده به قیمت واقعی ایجاد گردد. با عنایت به اینکه سهام به قیمتی بسیار کمتر از ارزش واقعی سهام به دارندگان سهام عدالت واگذار شده و مکانیزمی برای خروج از بازار و عرضه آن سهام پیش‌بینی نشده لذا سهام به قیمتی بسیار پایین عرضه می‌گردد.

/ 0 نظر / 23 بازدید